chara

Vol 1, no. 3 (2010) Special Issue: Creativity and Learning

11. Jeg fortjener en flødebolle: om at fejre fejltagelser i undervisning

Tatiana Chemi

Abstract

Denne selvetnografiske fortælling sætter fokus på en megen følsom dimension i undervisning: fejltagelser. Den sorte skole plejede at sætte røde streger, når eleverne begik fejl. Lærerne var fejlfri væsener, som holdte foredrag og straffede elevers forkerte handlinger. Ideologiske og paradigmatiske ændringer i skolens pædagogiske og didaktiske tilgange har ført til et nyt syn på fejltagelser. Ønsket om at dyrke kreativiteten i skolen og opdrage børn i at være kreative gør at fejltagelser er velkomne i læreprocesser. I hvert fald på papir. Lærerne stræber stadigvæk efter klare tilkendegivelser om hvordan man gøre det. Hvordan dyrker man en skolekultur, som accepterer fejltagelser som en naturlig del af læreprocessen? Hvordan undgår man at dyrke en fejlfri kultur?
Denne artikel har ikke som ambition at give et ensidigt svar på dette komplekse fænomen, men at bidrage til debatten med en specifik case. Historien fortælles fra underviserens side og redegøre for en positiv og kreativ læreproces som startede netop med en fejltagelse.

Download PDF

Follow the link to download this article: PDF ARTICLE.
Stable URL for this article: http://www.chara.dk/artikler/20100312.pdf



Copyright Notice
This article was prepared and layouted by Chara.dk. The text of this article and all of its content is copyrighted by the author. Reading and printing of this article is permitted on the condition that the notice of authorship is kept intact in the article.
If you make hardcopies or electronic copies of this article or use any parts therein created by the author, you must clearly and explicitly acknowledge the authorship of the text. By downloading this article you accept these conditions of fair use.

tatiana chemi

Tatiana Chemi
cand.mag., ph.d.

Tatiana Chemi er cand.mag. i Literatur, ph.d. i Teaterhistorie. Hun er forsker ved Universe Research Lab og Post.Doc. ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet. Hendes hovedinteresse er de æstetiske og kunstbaserede læreprocesser, såvel som de kreative læringsmiljøer. Hun er bl.a. tilknyttet forskningsprojektet ”Mange måder at lære på”, hvor hun udforsker Artfulness og kreativitet.

2011

Vol 2, nr. 1 (2011)
Kreativitet og køn - Creativity and Gender
Deadline: March 7., 2011
Release: March 25., 2011

2010

Vol 1, nr. 4 (2010)
Kreativitet og ledelse - Creativity and Leadership
Deadline: December 1., 2010
Release: December 20., 2010

Vol 1, nr. 3 (2010)
Specialudgave: Kreativitet og læring - Special Issue: Creativity and Learning
Deadline: August 23., 2010
Release: October 1., 2010

Vol 1, nr. 2 (2010)
Kreativitetens praksis - The Practice of Creativity
Deadline: Maj 3., 2010
Release: Maj 31., 2010

Vol 1, nr. 1 (2010)
Kreativitetens værensformer - Creativity and Modes of Being
Deadline: January 25., 2010
Release: February 15., 2010