chara

Vol 1, no. 4 (2010) Kreativitet og ledelse

09. Bandet - musikkens kreative organisation

Henrik Sveidahl

Abstract

Det er altid stimulerende at foranstalte et møde mellem to eller flere på overfladen modsatrettede begreber – i dette tilfælde indeværende temanummers fokusbegreber, kreativitet og ledelse. Ofte kan man opleve, at nye forståelser og muligheder opstår netop der, hvor en tæt kinddans ved første øjekast ser enten umulig eller konstrueret ud. Mange kunstudtryk er opstået som et resultat af sådanne møder eller sammenstød om man vil. Den rytmiske musiks historie er een lang fortælling om, hvordan kulturmøder – ofte endda kulturkampe – mellem to eller flere samfundsmæssige, sociale eller musikalske virkeligheder har skabt grundlaget for helt nye og særdeles levedygtige musikformer og musikkulturer. Jeg vil i denne artikel forsøge at tænke højt over, om musikkens kreative organisationsformer kan inspirere til udvikling af organisationer og ledelse. Jeg vil tage udgangspunkt i mine egne erfaringer, dels som musiker og bandmedlem og dels som rektor gennem fem år på Rytmisk Musikkonservatorium (RMC). På baggrund af disse erfaringer vil jeg forsøge at trække nogle linjer, tegne et par perspektiver og stille nogle spørgsmål.

Download PDF

Follow the link to download this article: PDF ARTICLE.
Stable URL for this article: http://www.chara.dk/artikler/20100409.pdf



Copyright Notice
This article was prepared and layouted by Chara.dk. The text of this article and all of its content is copyrighted by the author. Reading and printing of this article is permitted on the condition that the notice of authorship is kept intact in the article.
If you make hardcopies or electronic copies of this article or use any parts therein created by the author, you must clearly and explicitly acknowledge the authorship of the text. By downloading this article you accept these conditions of fair use.

Henrik Sveidahl

Henrik Sveidahl
Saxofonist, underviser og rektor ved Rytmisk Musikkonservatorium.

Henrik Sveidahl er uddannet på Rytmisk Musikkonservatorium som musiker/lærer i 1991. Siden har han undervist på Rytmisk Musikkonservatorium, siden 1994 som docent. Sideløbende har Henrik Sveidahl undervist på en lang række kurser, workshops og stævner i ind- og udland.
Som musiker har Henrik Sveidahl gjort sig bemærket i en række markante sammenhænge på den danske musikscene. Særligt kan hans mangeårige indsats i Tango Orkestret, som han i 1989 var medstifter af, fremhæves.
Henrik Sveidahl har beskæftiget sig med ledelse siden han i 1997 blev udnævnt som prorektor ved Rytmiske Musikkonservatorium. Siden 2005 har han været rektor samme steds.

2011

Vol 2, nr. 1 (2011)
Kreativitet og køn - Creativity and Gender
Deadline: March 7., 2011
Release: March 25., 2011

2010

Vol 1, nr. 4 (2010)
Kreativitet og ledelse - Creativity and Leadership
Deadline: December 1., 2010
Release: December 20., 2010

Vol 1, nr. 3 (2010)
Specialudgave: Kreativitet og læring - Special Issue: Creativity and Learning
Deadline: August 23., 2010
Release: October 1., 2010

Vol 1, nr. 2 (2010)
Kreativitetens praksis - The Practice of Creativity
Deadline: Maj 3., 2010
Release: Maj 31., 2010

Vol 1, nr. 1 (2010)
Kreativitetens værensformer - Creativity and Modes of Being
Deadline: January 25., 2010
Release: February 15., 2010