chara

Vol 2, nr. 1 (2011) Kreativitet og køn

12. Fra køn til Co-creation

Emilia van Hauen

Abstract

Når man bringer ordet ”køn” på banen, er der nogle, som straks begynder at klapre ukontrolleret med underøjehuden, andre kniber alt sammen i ansigtet og atter andre lyser op. I et land hvor rødstrømperne fik en stor del af opmærksomhedskagen for mere end 30 år siden, er køn gået hen og blevet til et problem. Sådan bliver det i hvert fald ofte udlagt. Og det er faktisk ærgerligt, for det viser sig nemlig gang på gang, at spændingsfeltet mellem de to køn faktisk fungerer som en decideret energikilde i samfundet. Den dag man begynder at forstå, at det er sådan det også hænger sammen, vil køn gå fra at være ”nice to know” til ”need to know” helt ind i organisationsmodellerne og virksomhedsregnskaberne. Og så kan man dyrke fremtidens livsform, co-creation, i endnu større grad.

Download PDF

Follow the link to download this article: PDF ARTICLE.
Stable URL for this article: http://www.chara.dk/artikler/20110112.pdf



Copyright Notice
This article was prepared and layouted by Chara.dk. The text of this article and all of its content is copyrighted by the author. Reading and printing of this article is permitted on the condition that the notice of authorship is kept intact in the article.
If you make hardcopies or electronic copies of this article or use any parts therein created by the author, you must clearly and explicitly acknowledge the authorship of the text. By downloading this article you accept these conditions of fair use.

Emilia van Hauen

Emilia van Hauen
sociolog, trendrådgiver og forfatter

Emilia van Hauen er Cand.scient. soc, HD(A) og IAA, og arbejder som trendrådgiver, foredragsholder og er en af landets mest citerede sociologer, når det gælder den aktuelle tidsånd. Hun skriver fast for JyllandsPosten, Information og er i panelet på Junior og har i flere år været fast klummeskriver for Berlingske Tidende. Hun bliver ofte brugt som kommentator på DR1, DR2 og TV2, og har været brugt af flere internationale medier som BBC World, BBC, RTL, Libération, franske Elle mm.
Hun er forfatter til fire bøger, hvoraf den seneste er bestselleren ”Farvel Egofest. Og goddag til formål og fællesskaber” handler om det skift i tidsånden vi oplever lige nu. Den udkom i foråret 2009 på Akademisk Forlag og er foreløbig kommet i 2. oplag. De andre bøger er "Moderskab, Lederskab" (2004), ”Myten om den perfekte mor” (2003) begge på Aschehoug Forlag, og "Eliten", Forlaget Møntergården, 1998.
Fra 2009 er hun ambassadør for Care Danmark og Hjerteforeningen, og i 2005 var hun medstifter af netværket ”Kabinettet”. Fra 1985-1995 fungerede hun som leder og konsulent i div. salg- og markedsføringsstillinger og ejer og driver i dag sin egen foredrags- og rådgivervirksomhed. Se mere på www.emiliavanhauen.dk

2011

Vol 2, nr. 1 (2011)
Kreativitet og køn - Creativity and Gender
Deadline: March 7., 2011
Release: March 25., 2011

2010

Vol 1, nr. 4 (2010)
Kreativitet og ledelse - Creativity and Leadership
Deadline: December 1., 2010
Release: December 20., 2010

Vol 1, nr. 3 (2010)
Specialudgave: Kreativitet og læring - Special Issue: Creativity and Learning
Deadline: August 23., 2010
Release: October 1., 2010

Vol 1, nr. 2 (2010)
Kreativitetens praksis - The Practice of Creativity
Deadline: Maj 3., 2010
Release: Maj 31., 2010

Vol 1, nr. 1 (2010)
Kreativitetens værensformer - Creativity and Modes of Being
Deadline: January 25., 2010
Release: February 15., 2010